lørdag den 3. januar 2015

2015

Hej allesammen, 

Først og fremmest: Godt nytår! 

- Jeg håber, at I alle afsluttede 2014 med en fest, og at I fik hoppet godt ind i det nye.

I Bangor havde vi skam også en fest. Vi fejrede nytåret hos en kvinde ved navn Maria, som på sin vis fungerer lidt som en mor for os. Hun havde lavet et dejligt måltid mad, og vi skulle så medbringe desserten - jeg lavede pandekager, og dem blev der skam spist godt af. Vi var omkring femten mennesker med børn, og jeg fik igen muligheden for at møde nogle nye mennesker også. Vi morede os som aftenen skred frem, og jeg havde på forhånd aftalt med mig selv, at jeg skulle springe ind i det nye år for både Danmark og selvfølgelig Nordirland. Så der klokken nærmede sig elleve her - tolv dansk tid - fortalte jeg dem alle, hvordan vi danskere hopper ind i det nye år. Det synes de var lidt mærkeligt, og hvor jeg troede, at jeg skulle hoppe ind i det danske nytår helt alene, så havde de alle allerede fundet en stol, og var parate til at hoppe ind i 2015 med mig. Så da klokken slog tolv dansk tid, hoppede alle ned fra stolene og råbte: "HAPPY NEW YEAR DENMARK", og det gjorde mig egentlig bare så glad, at der stadig var lidt dansk tradition ved nytåret, og at alle var med på den. Vi fik noget champagne, og en time efter gjorde vi fuldkommen det samme og råbte: "HAPPY NEW YEAR NORTHERN IRELAND" - det var virkelig godt. Af hvad jeg har fundet ud af, så har de ikke de store traditioner herovre, og folk har det med at blive lidt overrasket over, at vi har så mange i Danmark; fordi 'I er jo sådan et lille land', siger de. Desværre var der intet fyrværkeri heller, ikke et ærligt skud fyrværkeri hørte jeg - ikke engang i fjernsynet, da året skiftede, og det savnede jeg faktisk en smule. Men vi spiste derimod tolv rosiner! Maria er portugisisk, og deres tradition er at spise tolv rosiner, som hver repræsenterer de tolv måneder i året. Ellers dansede vi til de gode gamle klassikere, snakkede, grinede og nogle begyndte endda at klæde sig ud længere ude på natten - det var alkoholen, der satte ind.


Jeg ankom til Bangor i fint behold med en toogtyve tung kuffert, og på mandag begynder arbejdet igen - denne gang med mors flyverdragt på! 

Jeg håber, at I alle har det godt derhjemme. 

~ Sophie

--- 

Observationer: 
  • De spiser Lurpak smør.
  • De har overraskende mange palmetræer herovre.
  • Æggene er ikke i køledisken og holder sig i en måned.
  • Det de kalder tog herovre, er det vi vil kalder metro.
  • De siger "cheers" konstant og hele tiden.
  • Pund og pence består af rigtig mange mønter. 
  • Enten fedtfattigt eller fedtrigt mad - ikke noget mellemled.
  • Havregryn hedder Porridge. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar